Isnin, 14 Disember 2009

TUTUP BUMI



Nama Tempatan: Tutup Bumi
Nama Saintifik: Elephantopus Scaber
Nama Lain: Tapak leman/tapak liman,Tapak tangan, tapak tanah,tapak gajah, ku di dan (china),Prickly-leaved Elephants Foot(English),Doh , Doh Mai Rue(Thailand) Lom
Famili: Compositae
Lokasi dijumpai: Di padang-padang rumput
Asal:

Keterangan:
Rumpai ini biasa dijumpai tumbuh liar dipadang-padang bersama rumput. Ia sesuai tumbuh pada semua ketinggian hingga mencapai 1200 m dari aras laut.
Sifat Racun:sila rujuk pusat racun negara USM

Kegunaan:
Untuk mengubat anaemia, batuk ,selsema dan serak tekak, radang rahim , hepatitis,bisul, penyakit kulit, cirit birit dan keputihan juga radang mata. ia juga dikatakan dapat mempermudahkan proses kelahiran dan digunakan juga selepas bersalin untuk mengembalikan kecergasan badan. Bahagian yang digunakan:seluruh bahagian tumbuhan termasuk akarnya dibersihkan dan dikeringkan.Untuk penyakit hepatitis (sakit kuning),120-180g akar yang masih segar direbus bersama daging dan air(supnya) diminum selama 4-5 hari. Untuk perut kembung pula 60g batangnya yang masih segar direbus dan diminum airnya.Untuk penyakit lain rebus 15-50 gram pokoknya yang telah dikeringkan dan minum airnya. Pucuk dan akarnya yang direbus bersama daun inai, daun jambu batu dapat mengecutkan rahim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan