Isnin, 14 Disember 2009

Durian Merah




Durian Merah (Durio graveolens) ini adalah sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Di Semenanjung Malaysia memang susah nak jumpa durian jenis ni. Durian Merah ini oleh masyarakat Dayak Kenyah disebut durian daun.
Rasanya sedikit manis dan duri nya lembut dan agak rapat, pendek dan tajam berbanding durian kampung Rasanya agak manis Isinya tidak berapa tebal macam durian kampung. Bunganya warna merah. Durian jenis ini kumpulan durian hutan.. dari segi kegunaannya penting sebagai “pool genetik/ genetic pool” baka-baka durian kerana ianya mempunyai daya tahan terhadap penyakit dan beberapa ciri lain.. Namun kurang nilainya dari segi ekonomi.

Boleh didapati di daerah Tuaran, Tongod, dan kampung2 menuju ke Kota Belut. Banyak di jual oleh Orang Dusun. Kadang-kadang, durian merah ini dijeruk dan tahan sampai mencecah setahun jika disimpan dengan baik. Durian ini juga dipanggil durian dalit oleh setengah2 suku kaum Sabah. terdapat beberapa jenis warna iaitu kekuningan, kemerahan dan ada juga yang berwarna pink sedikit.
<< Menu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan